533 113 625
turkusowydomek@onet.plMalował przede wszystkim sceny rodzajowe, wykorzystując mistrzowsko grę świateł. Na początku swojej kariery stworzył także dwa płótna historyczne. W dorobku malarza dominują przedstawienia kobiet we wnętrzach mieszkalnych, zajętych m.in. muzyką, lekturą listu lub rozmową. W wielu obrazach badacze doszukują się ukrytych alegorii lub symbolicznych przesłań.
Jan Vermeer, wychowany w patrycjuszowskim środowisku Delft, nie był
malarzem zbyt płodnym – pozostało po nim trzydzieści kilka obrazów,
malował średnio dwa-trzy płótna rocznie. Tchną one jednak wielką poezją i
doskonałością, poetycką wizją świata, a zarazem dysponują wyjątkowym
mistrzostwem warsztatu. Spośród 34 obrazów, powszechnie mu
przypisywanych, 21 jest sygnowanych. Nie wszystkie jednak podpisy są
uznawane za prawdziwe.
Sceny zazwyczaj przedstawiał w mieszczańskich wnętrzach, zapewne wzorowanych na wnętrzach domu Vermeera. Postacie zazwyczaj znajdują się w pobliżu okna, będącego źródłem światła. Na obrazach często pojawiają się te same przedmioty, m.in. zasłony, dywany i tkaniny, które sprawiają wrażenie kurtyny, oddzielającej widza od sceny, namalowanej na obrazie; biała karafka (Lekcja muzyki, Dziewczyna z kieliszkiem wina, Śpiąca dziewczyna); mapy (Oficer i roześmiana dziewczyna, Kobieta w niebieskim , Kobieta z lutnią, Kobieta z dzbanem, Alegoria malarstwa); krzesła obite skórą, perły, obraz Dircka van Barburena Stręczycielka (Koncerty, Dama siedząca przy wirginale); obraz Cesara Van Everdingena, przedstawiający kupidyna lub putto (Dama stojąca przy wirginale, Przerwana lekcja muzyki).