Hieronim Bosch, właśc. Jheronimus Bosch [wym. ɦijeːˈɾoːnimʏs ˈbɔs] (ur. ok. 1450 w ’s-Hertogenbosch, poch. 9 sierpnia 1516 tamże) – niderlandzki malarz i rysownik przełomu późnego gotyku i wczesnego renesansu północnego, kontynuator stylu malarskiego ostatniej generacji prymitywistów flamandzkich.
Jego twórczość charakteryzuje złożona symbolika, dotycząca w wielu
przypadkach grzeszności i niedoskonałości człowieka, poprzez swą
zawiłość nie do końca jasna dla odbiorców. Mówi się, że malarstwo Boscha
stanowiło inspirację dla XX-wiecznych surrealistów.
Niewiele wiadomo o jego życiu. Jako 13-latek był świadkiem wielkiego
pożaru – temu traumatycznemu przeżyciu niektórzy przypisują dziwaczność
jego dzieł. W swojej twórczości osiągnął
szeroki zakres tematyczny, począwszy od scen z życia codziennego o
bogatych treściach obyczajowych, poprzez wątki fantastyczne wpisane w
sceny religijne, lub autonomiczne dzieła obrazujące irracjonalny świat,
aż do malarstwa religijnego.
W niemalże całym swoim oeuvre,
zwłaszcza w okresie dojrzałym i późnym Hieronim Bosch korzystał z
licznych motywów fantastycznych, rzeczywistych przedmiotów i przyrody,
które mają w różnym stopniu określoną symbolikę. Dzięcioł oznaczał
zwycięstwo nad grzechem, puszczyk oznaczał herezję, szczekający pies
obmowę. Liściaste drzewa często są interpretowane jako odpowiednik drzew
majowych, znanym z wiejskich zabaw wiosennych, na których duchowni wraz
z ludem oddawali się rozwiązłości, spróchniałe pnie drzew skutki
grzechów. Dzbanki oznaczają żeński organ płciowy; z drugiej strony
diabła, który wyłania się z dzbanka podczas sabatu czarownic. Motyw noża
kojarzony jest z męskim narządem płciowym. Biały łabędź symbolizuje
obecność duszy zmarłego w niebie, jednakże w kontekście dzieł Boscha
ptak ten był godłem Bractwa Najświętszej Marii Panny.